W szkole podstawowej dziewczynki może wykazywać silne zainteresowanie i umiejętności w przedmiotach ścisłych tzw. STEM. W ostatnich latach naukowcy i pedagodzy wskazywali, co dzieje się z tym zainteresowaniem w kontekście wykształcenia i kariery zawodowej w dziedzinie matematyki, technologii, inżynierii lub matematyki (STEM): Ich zainteresowanie maleje w okolicach szkoły średniej.

Eksperci martwią się, że ma to negatywne konsekwencje dla dziewcząt w zakresie późniejszego aplikowania na określone stanowiska zawodowe, a także na całokształt profesjonalnej kariery. Choć kobiety są dobrze reprezentowane w dziedzinie np. medycyny, stanowią zaledwie 29 procent personelu naukowego i inżynieryjnego.

Jakie są inne przyczyny? Naukowcy odkryli, że presja społeczna może odgrywać pewną rolę, zwłaszcza w połączeniu z brakiem odpowiednich wzorców i programów wspierania kobiet. W jednym z badań odkryto, że tworzące się grupy środowiskowe w szkole, mogą działać na tyle silnie być wykluczyć innych uczniów ze społeczności klasowej, zwłaszcza dziewczęta.

Warto wspierać dziewczynki w poszukiwaniu przedmiotów związanych z STEM w szkole. Nawet jeśli wybiorą finalnie ścieżkę kariery zupełnie inną, posiadanie tej podstawowej wiedzy z zakresu nauk ścisłych może pozytywnie wpłynąć na ich przyszłość.

Spójrz poza stereotypy

Jeśli twoja córka jest jeszcze w przedszkolu lub w pierwszych klasach szkoły podstawowe, wyjdź poza stereotypy i wybieraj zabawki, które zachęcają do konstruowania, tworzenia, budowania np. takich jak klocki LEGO. Takie zabawki rozwijają umiejętności przestrzenne, które według badań są powiązane z lepszymi osiągnięciami w matematyce.

Szukaj i pokazuj dobre wzorce

Pokazuj przykłady odpowiednich ludzi i ich historii ponieważ mogą pomóc dziewczętom zobaczyć drogę do sukcesu, ścieżki, które sprzeciwiają się stereotypom. Poszukaj książek, które mówią o kobietach, które sprawdziły się w naukach ścisłych. Jeżeli znasz jakąś znajomą kobietę, która realizuje się w firmie na stanowisku związanym ze STEM,  zorganizuj wizytę, zbierz informację na temat tego, co robi i jak dotarła na taką ścieżkę kariery.

Otwieraj drzwi

Jeśli jesteś producentem, wytwórcą czegokolwiek, zabierz dzieci, w tym córki, do firmy i włącz je do swoich projektów. Ciekawy fakt: założycielka Bricks4Kidz, Michelle Cote, pomagała swojemu ojcu pracować przy zabytkowych samochodach, a jego zachęta miała ogromny wpływ na jej dorobek, kreatywne dzieciństwo. Poproś, aby pomagały Ci rozwiązywać problemy.

Wychodź poza standardowe zajęcia, aby budować wiedzę

Nauka nie kończy się na szkole. Zawsze dbaj na wzbogacanie aktywności swoich dzieci. Na przykład warsztaty Bricks 4 Kidz pozwalają dzieciom zbudować specjalny model, który pozwala zgłębić atrakcyjny temat, takie jak podróże kosmiczne lub podwodne życie. Gdy dzieciaki budują z klocków LEGO, uczą się elementów nauk przyrodniczych, matematyki i inżynierii. Pomagajmy dziewczętom (i chłopcom) budować swoje umiejętności STEM w zabawnym i angażującym środowisku!